שוק הרכב בעולם ובארץ עובר טלטלות גדולות מאז פרץ נגיף הקורונה לחיינו. ההשפעות מתפשטות כמו גלים במים אחרי שזורקים אבן, והן משפיעות השפעה גדולה מאוד על שוק הרכב החדש. כפועל יוצא גם כלי הרכב החדשים הולכים ומתייקרים, ומושכים איתם למעלה גם את מחירי המכוניות המשומשות, לכל רוחב הדגמים והשנתונים.
אם בעולם שלפני הטלטלה בשוק הרכב לא בטוח שהיינו מחפשים אלטרנטיבה לרכישה ישירה מאדם פרטי, או ממגרש מכוניות משומשות, הרי שמחירי כלי הרכב מביאים אותנו הצרכנים לחפש אלטרנטיבות יצירתיות. אחת האלטרנטיבות היא קניה באתרי מכרזי רכב, ובהם נתמקד וננסה להסביר את התהליך, היתרונות והסיכונים.
מהו מכרז רכב?
מכרז רכב הוא מכרז בו מציע אדם פרטי, משרד עו"ד, חברה בע"מ או מנהל הרכב הממשלתי של המדינה, לרכוש רכב מסוים. אותו עורך מכרז יספק לנו נתונים בסיסיים על הרכב, כמו דגם ושנת ייצור. לרוב יתווספו לנתונים אלו גם מספר בעלויות (איזה יד הרכב) וסוג הבעלויות. סוג הבעלות כמובן שמשפיע על הערכת השווי של הרכב, וברור שאין דין רכב פרטי מיד ראשונה כדין רכב שטח או רכב חברה. במקרה של מכרזי רכב, אין לקונה יכולת לבדוק את הרכב טרם הרכישה.
יש מקרים בהם עורך המכרז יספק נתונים נוספים על הרכב כמו כמה נסע הרכב (מה הקילומטראז' שלו), היסטוריית טיפולים, ויתכן אף דוח בדיקה שעורך המכרז עשה ודו"ח שמאי.
איך מעריכים את שווי הרכב?
כמו תמיד ידע שווה כסף. ככל שיש לנו יותר מידע על הרכב כך נוכל להעריך את השווי שלו במדויק יותר כאשר מחיר הייחוס שלנו הוא מחירון לוי יצחק. מובן כי ככל שיש לנו יותר מידע על הרכב נוכל להעריך את מצבו, להעריך את השווי שלו עבורנו ולהגדיר טווח מחירים בהם שווה לנו לרכוש את הרכב.
קחו לדוגמא רכב שעומד בחניון מקורה, נקי ומסודר. על הרכב יש טופס בדיקה של מכון מורשה, טופס הערכת שמאי, היסטוריית טיפולים מלאה, והרכב פתוח לבדיקה חופשית, גם אם לא לנהיגה. על רכב זה יש לנו מידע, ויש בו פחות 'סיכון' להפתעות. אנחנו יכולים להעריך במדויק את השווי שלו עבורנו, ולגזור מה המחיר הנכון עבורנו.
במכרזי רכב משתתפים גם רכבי 'חילוט'. חילוט זה מצב בו הרכב נלקח מהבעלים בצו בית משפט. כלי רכב שחולטו מביאים איתם יתרונות וחסרונות. היתרון בכלי הרכב הוא שהבעלים לא תיכנן להיפרד ממנו, אלא הדבר נכפה עליו מכוח חוק או צו בית משפט. הסיכוי לקבל רכב שמור ומטופל גבוה יותר. החיסרון הוא שאינכם יודעים למי הוא היה שייך.
למכרזי הרכב מגיעים גם סוחרי רכב שזה עיסוקם. יש להם מידע רב על הרכב ועברו והבנה בתחום. מידע זה מאפשר להם להגיש הצעות מחיר מאוד מדויקות, כאשר גם את התקלות שהם יודעים שיש ברכב, יש להם את היכולת לתקן במחירים נמוכים משמעותית ממה שאתם תשלמו אם תיגשו למוסך כלשהו. לכן יתכן שלסוחרי הרכב המקצועיים יש עדיפות מולכם במכרזים. יש להם יותר מידע, יש להם יכולת לתקן תקלות במחיר זול משמעותית, וזו מומחיותם ועיסוקם.
ישנם מכרזי רכב דוגמת קארביד המשמשים פלטפורמה שימושית ונוחה, המאפשרת לכל אחד להשתתף במכרז בקלות ובנוחות, עם הרבה פחות חששות מנוכלויות ורמאויות. בקארביד מבית מימון ישיר, חברת האשראי הצרכני הגדולה בישראל, הקנייה מתבצעת בראש שקט עם אתר מוגן בטכנולוגיות אבטחת מידע מתקדמות, ומכוניות שמצולמות ב-360°, כדי שאפשר יהיה לבדוק אותן מכל זווית ולהרגיש בטוחים לגבי הבחירה.
אז מה צריך לדעת לפני שקופצים למים הסוערים?
- כנסו למכרזים השונים שהסתיימו, ונסו לראות את המידע שהוצג על הרכב ומחיר הסגירה. זה יסייע לכם להעריך את שווי כלי הרכב השונים עליהם תרצו להגיש הצעה .
- בדקו מה המכרזים הבאים, גשו לראות ולהתרשם כאשר ברשותכם מחירון 'לוי יצחק' (יש אפליקציה חינמית) ונסו לחשוב בשקט ובלי לחץ כמה שווה לכם כל רכב שמצאתם שהוא 'מעניין'.
- כל הטפסים עליהם תחתמו ערוכים משפטית למצב שאם יהיו לכם טענות כלשהן לאחר המכרז – רק אתם אחראים, ולא אף אחד אחר.
- תמיד עומדת באפשרותכם לרכוש רכב ממגרש מסודר העומד תחת פיקוח וחוקים, או ממוכרים פרטיים שזה הרכב הפרטי שלהם.
* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש.
מספר רישיון 54414.