איך הופכים עובד לעובד מאושר?

הכותבת: יוליה לידור.

הרצון להגשים את החלומות שלנו הפך בשנים אחרונות לחלק בלתי נפרד מהשיח הציבורי. מספיק שתפתחו לרגע את דף הפייסבוק שלכם, ותוך שניות יחייכו אליכם החברים הווירטואליים שלכם שהחליטו לקחת את החלומות שלהם צעד אחד קדימה.

המציאות היום היא מציאות המאפשרת לנו מסעות של גילוי וחקירה של התשוקות העמוקות שלנו, מציאות המאפשרת לנו לצעוק את החלומות שלנו, אבל העניין הוא שהם לא תמיד מתכתבים עם עבודת היום יום שלנו. אז האם על מנת להגשים את עצמנו נצטרך לוותר על הדיי ג'וב שלנו? לא אם תשאלו את העובדים של חברת מימון ישיר.

בחברת מימון ישיר הבינו כבר מזמן שההגשמה העצמית של העובדים שלה היא כלי עצמתי ובעל חשיבות מרכזית להצלחה. מסתבר שכאן ההגשמה העצמית של העובדים היא אחד האתגרים הבולטים העומדים בבסיסה של התרבות הארגונית בחברה והיא הפכה נר לרגליה, כחלק משמעותי ומרכזי לצד אתגרי היום יום האחרים. אם עד היום היינו רגילים לחשוב במונחים של "או או", מימון ישיר מלמדת אותנו שזה בדיוק הזמן להתקדם לחשיבה של "גם וגם" – העולם מתקדם לשם, וכדאי שגם כולנו.

"פירמידת הצרכים של מאסלו", אותו מודל שכולנו התוודענו אליו בשנה הראשונה באוניברסיטה ואולי אפילו עוד בתיכון, הפך במימון ישיר למציאות של ממש. מאסלו, פסיכולוג יהודי אמריקני, הסביר שכל אדם שואף להגשים את עצמו ולפתח את ה"עצמי" שלו. ההגשמה העצמית הזו נמצאת בראש הפירמידה שהוא שרטט, שעל מנת להגיע אליה צריכים להתממש מספר פרמטרים כגון מענה על צרכים פיזיולוגיים, תחושת בטחון, רצון להשתייכות וקבלת הערכה. כשכל אלה באים על סיפוקם, נוכל להגיע להגשמה העצמית, אליה כולנו שואפים.

המודל הזה עבר מתיאוריה למציאות במימון ישיר, שרואה בקצה הפירמידה הזו רק את ההתחלה: מכאן השמיים הם הגבול. מתוך ראיית העולם הזו, נקטה החברה השנים האחרונות מספר מהלכים שמטרתם להעביר את העובדים שלה תהליך של צמיחה והתפתחות, להעניק להם את הקרקע הפוריה שתאפשר להם לממש את עצמם באופן הכי גבוה שרק אפשר.

''תוכנית כוכבים'' המונהגת בחברה היא דוגמה לא פחות ממקסימה לכך. זו השנה החמישית בה מתקיימת התכנית בחברה ונראה שרק ממשיכה להשתכלל ולצמוח. במסגרת התכנית הזו, נבחרים מדי שנה עובדים שונים העונים על שקלול פרמטרים שונים (כגון וותק, רמת מקצועיות, מוטיבציה, הערכת מנהל אישי ועוד) כשהמטרה היא אחת: להעניק להם הזדמנות להתפתח בתחומים שלא קשורים בהכרח למסגרת התפקיד שלהם בחברה. התכנית מאפשרת לעובדים להיחשף לתוכן חדש בתחומים מגוונים בהתאם לבחירתם, כגון לימודי שפות, סטיילינג, קולינריה, פיתוח קול, נדל''ן, שוק ההון, חשבונאות, ליווי אישי על ידי יועץ תעסוקתי ואפילו לימודי נהיגה. בנוסף, העובדים זוכים לקבל סדנאות פיתוח והעצמה אישית המתבצעות בהתאם להחלטת מערך ההדרכה בארגון, וכך זוכים לפתח רבדים חדשים ומפתיעים המעניקים להם דרך חדשה של צמיחה והתפתחות אישית.

 

 התמונה נלקחה מתוך יום פיתוח והעצמה אישית לעובדים כוכבים.

בנוסף, החברה מפעילה קורסים מקצועיים בנושאים שונים המועברים על ידי לא אחרים מאשר העובדים עצמם. הרי לכולנו יש תחביבים וכישרונות אז למה שלא נממש אותם? במימון ישיר הבינו שהחלומות של העובדים הם לא פחות ממכרה זהב להעצמה עבור העובדים כולם. עד כה התקיימו, למשל, כבר שני מחזורים של קורס צילום מקצועי, שהועבר על ידי אחד העובדים העובד בכלל כמטמיע מערכות בחברה, שיש לו ניסיון בהדרכת צילום מקצועית. עובדי החברה נהנו מקורס מקצועי ומרתק (שעולה אלפי שקלים בחוץ), העובד הביא לידי ביטוי את אהבתו ותשוקתו לצילום וכולם יצאו נשכרים. הידע והכישורים של העובדים, גם אם לא קשורים קשר ישיר לתפקידם הרשמי בחברה, מקבלים את מלוא ההערכה והיחס והנה התמלא לו נדבך נוסף וחשוב בפירמידה. 

פרויקט אחר המתקיים בחברה מאפשר לעובדים להביע את עצמם באופן אישי ומלא השראה. הפרויקט, העונה לשם MIMUN TALENTS (מיזם של האדריכל צור ברק), מאפשר לעובדים לקחת חלק פעיל בעיצוב סביבת העבודה שלהם, מתוך רצון לחזק את תחושת השייכות למקום בו הם מבלים מספר שעות לא מבוטל. לעובדים ניתנה האפשרות ליצוק משמעות יצירתית משלהם לחלל המשרדי בו הם עובדים: על קירות המשרדים נתלו יצירות מצולמות, מצוירות ומאוירות שנוצרו על ידי כל העובדים שביקשו לקחת חלק בפרויקט. היצירות כוללות רגעים קטנים המעניקים זווית מיוחדת מחיי היום יום, תמונות טבע ובעלי חיים, נופים אורבניים, חפצים מיוחדים, ציורים ואיורים אבסטרקטים, שהפכו לנוף מלא אווירה שעוטף את מקום העבודה. אם מאסלו דיבר על תחושת שייכות, אין דוגמה נפלאה יותר מזאת, המאפשרת לעובדים להגשים את האומנות שלהם ואת האמירה האישית הייחודית שלהם בתוך מקום העבודה שלהם.

 

 ואם דיברנו על שייכות, גם פרויקט ציון יום השואה והגבורה, שמקבל בחברה נופך אחר ומרכזי, הוא דוגמה נפלאה לכך. זו השנה השלישית בה מוציאה החברה מסעות מרגשים לפולין, במה שכבר הפך למסורת. המסעות הללו – כשמם כן הם, מסע של התחברות לשורשים, לזהות ולהנצחה. המסע הינו חוויה אישית, ערכית, מגבשת וחינוכית עבור העובדים ומעניק להם מקום ביטוי רגשי אישי בתוך הזיכרון הקולקטיבי. למסע יכולים להצטרף גם בן או בת הזוג, הורה, אח או כל שותף אחר מחייו האישיים של העובד, כך שהחוויה מתעצמת עוד יותר בכך שמאפשרת לאחד בין העולמות השונים של העובד – החיים האישיים, העבודה והזהות הלאומית. 

ואם דיברנו על שייכות והגשמה, אין מקום עמוק יותר המאפשר לחוש אותן מאשר נתינה. מתוך רצון אמיתי ולעשות טוב, ולאפשר לעובדים להגשים את המקומות האלה, החליטו בחברה לחבור לעמותת MAKE A WISH המגשימה חלומות לילדים החולים במחלות מסכנות חיים. במסגרת הפרויקט הארגון מעניק תקציב למימון המשאלות הללו, אך העובדים הם אלה שלוקחים חלק משמעותי בהירתמות ובהוצאה לפועל שלו והתוצאה מרגשת עד מאד.  

 

 בשנה שעברה, למשל, הייתה זו הדס, ילדת משאלה קטנה בת 5, שחלתה במחלה קשה, שזכתה להגשים את חלומה, חדר נסיכות. התוצאה הייתה מרגשת: בחברה החליטו להירתם ובשילוב עם עובדי ומתנדבי Make A Wish שלחו את הדס ומשפחתה אל נופש קסום בירושלים, שכלל ביקור בגן החיות התנ"כי וצילומים חווייתיים בסטודיו לצילום. בזמן הזה התארגנו עובדי החברה בביתה והפכו יחד את חדרה הישן של הדס לחדר נסיכות מלא קסם, לו ראויה הנסיכה הקטנה. מי שלא לקח בחייו חלק בפרויקט כזה, לא יוכל לדמיין את תחושת הסיפוק, האושר העילאי והשמחה הכרוכה בנתינה ובהירתמות הזו. הגשמה עצמית אמרנו? בדיוק.

בדיקת נתונים. אנא המתן מספר שניות

נא להמתין...